Når markedet endrer seg over natten
Blant korona-innhold har sosiale medier de siste månedene florert av treningsvideoer og løpetips. Kjente treningsprofiler har frontet utetrening og løping som aldri før for å motivere folk til et aktivt liv. Parallelt har både lokale og nasjonale nyhetsmedier skrevet mye om temaet norgesferie - alt fra tips om feriedestinasjoner til aktiviteter og toppturer.
Devold-ull kan fint brukes til både trening og på en aktiv norgesferie. I planen hadde Devold en prisvinnende løpekolleksjon de skulle fronte, i tillegg til flere vår- og sommernyheter i butikk. Med den raskt økende interessen for uteliv og turer skulle den nye hverdagen gi disse kolleksjonene bein å gå på.
Evnen til å snu seg raskt ga resultater
Tid kunne dermed sette en stopper for hvorvidt vi klarte å utnytte mediebildet. Lange beslutningsprosesser kan ofte være en utfordring i store organisasjoner, men ikke hos Devold. Det tok ikke mange dagene fra korona inntraff, til de snudde kursen. Kommunikasjonen måtte raskt på lufta. Alt salgsfokus måtte rettes mot nettbutikken.
Påsken skulle vise seg å være riktig tidspunkt å sette nye ideer til live. Devold gikk nemlig tom for populære produkter i løpekolleksjonen før folk rakk å fortære påskelammet. Vi kom på med vårens nyheter på et tidspunkt hvor Østlandet badet i sol. Annonsene som Racer holdt i og styrte geografisk basert på værdata i området, ga resultater. Et eksklusivt genser-”slipp” viste seg også å bli suksess, takket være tidsstyrte annonser på sosiale medier som eneste markedsføring. Evnen de hadde til å snu seg ga resultater.
(artikkel fortsetter under bilde)