Tanker fra en digital rådgiver...

av Kristina Juul Jørgensen

Av og til snakker vi med kunder som gjerne vil få opp følgertallet i sosiale medier. Og ja, vi forstår godt hvorfor og hva de ser for seg å få ut av det. Men så tenker jeg også at det finnes viktige ting å tenke over, lenge før flere følgere kan stå som et mål - alene.

  • Er du sikker på at målgruppa di er på Facebook?

Hvorfor skal du absolutt ha flere hundre følgere på Facebook hvis målgruppa di, med en snittalder på 28 år, mye heller ville ha handlet via Instagram? Les Ipsos sin kvartalsrapport for å gjøre deg opp en mening om hvor målgruppa di oppholder seg, så vil du nok få mer igjen ved å legge kronasjene dine i Instagram-annonser, enn på for eksempel Facebook.

  • Tanta di i Bodø er ikke interessant

For å presisere: Tante Anita (eller andre slektninger og venner) _kan_ være interessant som følger av bedriftssiden din _hvis_ hun er en engasjert følger. Algoritmene fungerer slik at høyt engasjement = høyere rekkevidde. Dersom tante Anita ikke engasjerer seg (liker eller kommenterer), vil det bare forvirre algoritmene, og du vil ikke nå ut til det publikummet du egentlig ønsker.

  • Du når ikke ut til alle uansett

Av alle følgerene du har på Facebook-siden din, så når du kanskje i snitt ut til 20% av dem med innleggene du publiserer. Dette er helt normalt, og det er algoritmene som styrer det. Derfor bør du ta vare på de følgerne du har og lage kvalitetsinnhold framfor “post-bare-for-å-poste”. Prøv å holde en jevn flyt i publiseringsfrekvensen.

Les også: Lag innhold med mobilen!
  • 5.000 verdiløse følgere?

Antall følgere sier ikke noe om hvor nyttige følgere de er. Nyttige følgere er personer som befinner seg i målgruppen din, som handler varen eller tjenesten din, og som engasjerer seg i innholdet du legger ut - fordi de vil og fordi innholdet treffer dem.

  • Du kan ha følgere selv om de ikke følger deg

Jeg er glad i pizza. Ofte er jeg innom Facebook-siden til den lokale pizzasjappa, oppkalt etter en by i Italia, for å finne menyen deres. Fordi jeg vet at den ligger der. Jeg er ikke interessert i å følge siden deres, og jeg er heller ikke sikker på hvor mye de publiserer. Men jeg går likevel til siden deres når pizzalysten sniker seg på, for der finner jeg både meny og telefonnummer. Så man kan være i målgruppa, være kunde, være følger, selv om man ikke følger siden.

  • ...og du kan nå folk selv om de ikke følger deg

Dersom du har installert en sporingspiksel på nettsiden, kan du lage publikum basert på de besøkende. Cookies vil lagre informasjon om en potensiell kunde (eller følger) som har besøkt siden din, og dette gir deg verdifull informasjon som du kan bruke til å lage egendefinerte publikum. På den måten når du ut til folk som ikke følger siden fra før.

For å oppsummere litt før vi runder av, så handler det i bunn og grunn om å tenke på seg selv: Hva skal til for at du klikker “Følg” på siden til en kommersiell aktør? Vi er bare mennesker.

Les også: 7 tips til bedrifter på sosiale medier

Og du?

Følg oss på Facebook

...hvis du vil!

Likes